بررسی نکات مهم در عقد قراردادهای کاری

آموزش - سامانه استخدام و کاریابی دانشجویان دانشگاه های تهران @job_ut

با توجه به اهمیت قرارداد و نگارش آن در این متن سعی شده است به برخی از نکات مهم قراردادهای کاری پرداخته شود؛
«آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» یکی از مهمترین آشنایی و آگاهی در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی می باشد.؛در این نوشته به بررسی نکات مهم قرار داد نویسی می پردازیم.
قرار داد نویسی امری تخصصی وبا اصول معین می باشد. سرکار خانم ستاره ایوبی کارشناس حقوقی دراین نوشتار به برخی نکات مهم قرارداد ها اشاره می نمایند.
بخش نخست این اصول، شامل موارد شکلی و نکات کاربردی است که باید در کل قرارداد رعایت شود و دربرگیرنده ظاهر قرارداد، فونت، اندازه متون، ادبیات حقوقی و مواردی از این قبیل است.
بخش دوم، آیین نگارش را شامل می‌شود که به طور تخصصی وارد ماهیت آن شده و شاکله اصلی قرارداد از آن نشات می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به موضوع و مبلغ قرارداد، تعهدات طرفین، خاتمه قرارداد و حل اختلافات اشاره کرد.

چهارچوب ظاهری قرارداد

عبارات قرارداد باید صریح و واضح باشند. همیشه زیبایی و اختصار کلام نباید موجب مبهم شدن متن شود. قرارداد بایداز قسمت‌های مشخصی تشکیل شده باشد و مطالب مرتبط با هم تحت یک عنوان خاص در قرارداد، جای گیرند.
تمام صفحات قرار داد برای جلوگیری از اختلافات آتی باید توسط طرفین امضا گردیده ومهر کافی نمی باشد.
انتخاب عنوان مناسب
برخی قرارداد‌های رایج و متداول در قانون، نام معین و شرایط خاص خود را دارند. میتوان از این قرار داد های آماده بهره برد.اما بسیار اتفاق می‌افتد که نوعی خاص از توافق مد نظر طرفین است که عنوان مناسبی برای آن یافت نمی‌شود یا آن که ترکیبی از چند نوع قرار داد است.در این موارد پیشنهاد می‌شود که از عناوین کلی یا حتی عنوان قرارداد یا توافق‌نامه استفاده شود تا از بروز مشکلات حقوقی آتی جلوگیری شود.

تعاریف

در صورت استفاده از کلمات تخصصی در متن برای وضوح مفهوم نوشته برای هر خواننده تعریف این کلمات آورده می شود.
طرفین قرارداد

در هر قرار داد دوطرف وجود دارند که میتوانند یک یا چند نفر باشند وتعیین طرفین قرار داد به وضوح آن وتایید صلاحیت طرفین درگیر(به خصوص در مواردی که یکی از طرفین دولتی می باشد.)منجر می شود.
موضوع قرارداد

موضوع قرارداد، مال دارایی حاضر به معامله یا عمل حاضر به انجام می باشد. هرچند موضوع قرارداد دقیق، مشخص و واضح باشد، اختلاف نظر‌ها و برداشت‌های مختلف از آن کمتر خواهد بود.

مدت قرارداد

آغاز قرارداد و تاریخ امضای آن باید به روشنی مشخص باشد. شمشخص بودن تاریخ از جهت امکان مطالبه خسارات یا اجرای تعهدات طرف مقابل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد، یکی از مهمترین قسمت‌های هر قرارداد محسوب می‌شود. مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن که نشان‌دهنده ارزش کالا، خدمات یا امری است که باید انجام شود، می‌تواند به شیوه‌های گوناگون در قرارداد منعکس شود. تصریح کامل به مبلغ کل قرارداد، در صورت وجود اقساط، مشخص شدن دوره زمانی هر قسط و تعداد آنها و نحوه وصول، از جمله مواردی است که حتما باید در قرارداد قید شود.

شروط قرار داد

هر موردی که برای طرفیت قرار داد مهم می باشد، مانند فرایند و نحوه انجام کار و جزییات آنان تحت عنوان شرط ذکر شده و ضمانت اجرایا عدم رعایت آن را نیز مشخص کرد.

تعهدات طرفین

در همه قرارداد‌ها هر یک از طرفین تعهدات و تکالیفی بر عهده دارند که باید دقیق، واضح و بدون هر گونه ابهامی بوده و به همراه ضمانت عدم اجرای آن به صورت مجزا برای هر یک از طرفین قرارداد، قید شود.

تضمین‌ها

ضمانت اجرای عدم انجام تعهدات یا تأخیر در اجرای آنها را، علاوه بر اینکه می‌توان در بند تعهدات قید کرد. تضمین‌ها انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به چک تضمینی یا ضمانت‌نامه بانکی اشاره کرد.

در بحث ضمانت اجرا‌ها، معمولا علت عدم انجام تعهد یا تاخیر اجرا ذکر می‌شود و برای هر یک ضمانت اجرای متناسب با آن در نظر گرفته می‌شود.
انتظارات طرفین باید به وضوح در قرار داد ذکر شود.

حل و فصل اختلافات

اختلافات قرار داد که در هر قرار دادی محتمل است ممکن است ناشی از برداشت‌های مختلف از موضوع قرارداد، تعهدات هر یک از طرفین، اجرا یا تفسیر مفاد قرارداد باشد. نحوه حل و فصل اختلافات در این بند مشخص می‌شود. در صورت تمایل، حل اختلافات می‌تواند به صورت مرحله‌ای یا مراجعه مستقیم به دادگاه باشد.

اصلاح قرارداد

اجرای بیشتر قرارداد‌ها در بازه زمانی صورت می‌پذیردموارد پیش بینی نشده موازنات قرار داد را برهم زده وموجب اصلاح آن میشوند که جزییات این اصلاح وحدود آن باید مشخص گردد.

محرمانگی

در قرارداد‌های با تخصص فنی پیچیده نیاز است که تفاهم‌نامه‌ای در خصوص محرمانه بودن اطلاعات مبادله‌شده حین مذاکرات منعقد شود.. محدوده این نوع اطلاعات و مدت زمان محرمانه بودن اطلاعات جزو مواردی ایست که حتما باید معین شود.

خاتمه قرارداد

هر یک از طرفین قرارداد باید از این موضوع آگاهی کامل داشته باشد که در چه صورتی قرارداد خاتمه‌یافته محسوب می‌شود.

نحوه مکاتبه

برای ارزیابی صحت اطلاع‌رسانی‌های مربوط به قرارداد و قابلیت استناد به آنها، مشخص کردن نحوه مکاتبه اهمیت بسیاری دارد. مکاتبات می‌تواند از طریق رایانامه، پیام کوتاه، پست سفارشی یا سایر شیوه‌هایی که مورد پذیرش طرفین قرارداد است، صورت پذیرد.

ضمایم و پیوست‌ها

برخی قرارداد‌ها دارای ضمایم و پیوست‌هایی هستند که بهتر است در قرارداد اصلی از آنها یاد شود تا در صورت نیاز به آنها یا حتی مفقود شدنشان، قابلیت استناد به این بند از قرارداد منتفی نباشد.

این نوشتار پیش مقدمه ای برقرار داد نویسی می باشد وازمواردتخصصی زیادی صرفنظر شده است. واضح است که قراردادنویسی یک امر تخصصی و حتی در برخی موارد حیاتی است. پیشنهاد می‌شود در صورتی که قرارداد مهمی دارید، حتما به مطالعه دقیق‌تر در خصوص نحوه قراردادنویسی بپردازید تا از جزییات آن اطلاع کامل حاصل کنید.

تهیه شده درگروه تولیدمحتوی سامانه کاریابی دانشجویان دانشگاه های تهران.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط